Skip to content

Recenze Noc ve škole

S poškoláky školou vpřed!
Martin Macháček, New Express, prosinec 2011

Další autorským projektem Divadla Aldente je tajuplné, pohádkové site specific odehrávající se v prostorách základní školy na Kotlářské.  Se souborem jej zrealizovala Jitka Vrbková. Text Elišky Poláčkové pojmenovaný zkrátka Noc ve škole zastihuje dvojici žáků — dynamické duo Klárku (Barbora Remišová) a Honzíka (Filip Teller), kteří se přes noc ukryjí v budově a snaží se vyřešit její největší záhadu – zeď s malým, nikam nevedoucím schodištěm. Ta jim zadá úkol — nalézt tři předměty – klíče k jejímu otevření. Inscenace jako interaktivní, dobrodružná fantasy hra, při níž se diváci stávají součástí družiny a pomáhají dvojici. Atmosférické a napínavé putování zšeřelým komplexem tříd začalo již u vchodu. Nerudný Školník (Tomáš Král) pod výhrůžkami rozdával návleky. Noc ve škole poté začínala v místnosti v nejvyšším patře, na němž se nachází samotná tajuplná stěna. Ústřední dvojice potom při hledání „artefaktů“ provedla skupinu každým podlažím. Každé z nich mělo vlastní pravidla a obyvatele. Suterén obýval školník, šatny zase poblázněný Planetář (Milan Cimerák). Druhé patro patří podivuhodným přízrakům a v jedné z výše položených tříd mocně dřímá Učitelka (Hana Plšková). Nakonec nejbizarnějším tvorem, který křižuje celý prostor školy, byl zosobněný prvek Hliník (Ondřej Tomec).

Vrbková spolu s výtvarnicí Zuzanou Hejtmánkovou a technickým „mágem“ Martinem Skalským s dalšími z realizačního týmu — tedy celé Aldente proměnilo školu ve fantaskní labyrint skoro jako pevnost Boyard. Právě princip přesunů mezi jednotlivými místnostmi, řešení rébusů i svérázní obyvatelé tuto soutěž může v lecčems připomínat. Tvůrci vyplnili chlad vzdělávací instituce živoucí energií, která neustále překvapuje a baví. Typické atributy inscenací divadla (stylizované herectví a silné výtvarné gesto) zapojením projekcí, různorodého lightdesignu i dalších efektů v místnostech školy činí z Noci ve škole jeden z technicky nejnáročnějších projektů. Ovšem k malé škodě (i formálně) velkolepého dobrodružství je závěrečná pointa příběhu nevýrazná a zaniká. Vyprávění uzavírá letmá tečka, která celek ne úplně důrazně uzavírá a vysvětlí, proč dveře dětem úkoly zadávaly. Ve výsledku je to však marginální otazník, protože kouzlo fikčního světa zůstává. Noc ve škole tak symbolizuje „hravé vytržení“ — nejúžasnější formu úniku ze strnulé reality základního školství. Uskutečňuje touhu poeticky uletět z lavice a vymanit se školnímu řádu. Takže: „Attention! Allez, allez!“